Szkolenie z Zakresu Stalkingu

Szanowni Państwo,

  Możliwości komunikacyjne nowych mediów są wykorzystywane do usprawnienia wielu procesów związanych ze studiowaniem, jednak zdarzają się także przypadki rażących nadużyć. Zagadnienia bezpiecznego korzystania z sieci, jak również praw i obowiązków związanych z poszanowaniem godności osobistej stają się więc kwestią bardzo istotną z perspektywy harmonijnego współistnienia na uczelni studentów, wykładowców i pracowników administracji.

Zachęcamy studentów Wydziału Nauk Społecznych do uczestnictwa  w szkoleniu z zakresu stalkingu, które odbędzie się:

  • 11 grudnia 2019 r. w godz. 9:40 do 13:40 - ul. Bankowa 11, aula im. Kazimierza Popiołka
  • 12 grudnia 2019 r. w godz. 9:40 do 13:40 - ul. Grażyńskiego 53, aula im. prof. Józefa Pietera

Program szkolenia obejmuje:

  • wprowadzenie – czym jest stalking, skala zjawiska, kto należy do grupy ryzyka, profil sprawcy;
  • uporczywe nękanie w polskim kodeksie karnym – formy stalkingu, kiedy nękanie jest uporczywe, kiedy mamy do czynienia
    z naruszeniem prywatności i poczuciem zagrożenia;
  • dowody na uporczywe nękanie – na co zwrócić uwagę, jak je gromadzić,
    co przekazywać policji i prokuraturze, świadkowie;
  • postępowanie ze stalkerem – praktyczne porady dla ofiar;
  • postępowanie przygotowawcze – gdzie zgłosić nękanie, prawa pokrzywdzonych, praktyczne aspekty kontaktów z policją
    i prokuraturą.

Serdecznie zapraszamy!

Mobilne Targi Kariery na Bankowej 11

26 listopada 2019 r. w budynku przy ulicy Bankowej 11 w Katowicach odbędą się Mobilne Targi Kariery dla studentów Wydziału Nauk Społecznych i Wydziału Humanistycznego. Będzie to możliwość poznania pracodawców ze swojej branży, znalezienia pracy lub praktyk.

Udział w wydarzeniu to możliwość poznania:

  • ·ofert praktyk/staży u pracodawców z branży,
  • ·procesów rekrutacyjnych w firmach i instytucjach,
  • ·wymagań, oczekiwań i warunków pracy stawianych przez pracodawcę,
  • ·oferty instytucji wspierającej w wejściu na rynek pracy.

Komunikat

W dniach 21 oraz 22 czerwca br. nieczynna będzie administracja Wydziału Nauk Społecznych w tym: dziekanaty, dział finansowo-stypendialny, księgowość oraz sekretariaty.
 


 

Dziekanaty

 

mgr Agnieszka Jezierska

Kierownik Dziekanatu Wydziału Nauk Społecznych

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 91

40-126 Katowice, ul. Grażyńskiego 53, pok. 22

 
 
 
 

 

Katowice, ul. Bankowa 11

 

mgr Anna Dorynek

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 13 31

pok. 12

Studia stacjonarne

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I i II stopnia

Politologia I stopnia

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

lic. Joanna Matoszko

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 13 31

pok. 12

Studia stacjonarne

Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe I i II stopnia

Doradztwo polityczne i publiczne I stopnia

Politologia II stopnia

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Barbara Ryś

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 12 22

pok. 5

Studia stacjonarne

Polityki miejskie i doradztwo publiczne II stopnia

Praca socjalna I i II stopnia

Socjologia I i II stopnia

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

mgr Joanna Jałowiecka

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 12 22

pok. 5

Studia niestacjonarne

Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe I i II stopnia

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I i II stopnia

Doradztwo polityczne i publiczne I stopnia

Politologia I i II stopnia

Polityki miejskie i doradztwo publiczne II stopnia

Praca socjalna I i II stopnia

Socjologia I i II stopnia

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 11.00-16.00

(w tym przerwa: 14:00-15:00)

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Sobota: 9.30-13.30

mgr Beata Kalisz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 18 07

pok. 7

Studia stacjonarne i niestacjonarne

Odpłatności za studia, świadczenia dla studentów, wsparcie studentów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami

Kierunki:

Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Polityki miejskie i doradztwo publiczne

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 11.00-16.00

(w tym przerwa: 14:00-15:00)

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Sobota: 9.30-13.30

mgr Agnieszka Frankiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 18 07

pok. 7

Studia stacjonarne i niestacjonarne

Odpłatności za studia, świadczenia dla studentów, wsparcie studentów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami

Kierunki:

Doradztwo polityczne i publiczne

Politologia

Praca socjalna

Socjologia

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 11.00-16.00

(w tym przerwa: 14:00-15:00)

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Sobota: 9.30-13.30

mgr Aleksandra Galas

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr Katarzyna Głaz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 18 14

pok. 11

Obsługa procesu dydaktycznego, plany zajęć

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Katowice, ul. Grażyńskiego 53

mgr Anna Szoszkiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 42

pok. 11

Studia stacjonarne

Psychologia

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Małgorzata Biała

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 42

pok. 11

Studia stacjonarne

Pedagogika II stopień

Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna jednolite magisterskie po studiach I stopnia

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

mgr Izabela Różańska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 05

pok. 11a

Studia stacjonarne

Arteterapia - I stopień

Pedagogika specjalna I stopień

Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna  jednolite magisterskie pierwszy rok

Pedagogika Specjalna  jednolite magisterskie

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

mgr Patrycja Oleś

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 05

pok. 11a

Studia stacjonarne

Pedagogika I stopień

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

mgr Alina Fuks

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 13

pok. 12

Studia niestacjonarne

Pedagogika specjalna I stopień

Pedagogika I i II stopień (w tym na II st. specjalność edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne)

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 13.00-17.15

Środa: 9.30-14.00

Czwartek: nieczynne

Piątek: 13.00 - 17.15

Sobota: 9.30 - 13.30

mgr Anna Jakubiec

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 77

pok. 13

Studia niestacjonarne

Psychologia,  Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna  jednolite magisterskie pierwszy rok

Pedagogika Specjalna  jednolite magisterskie

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 13.00-17.15

Środa: 9.30-14.00

Czwartek: nieczynne

Piątek: 13.00 - 17.15

Sobota: 9.30 - 13.30

Janina Strzałkowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

lic. Urszula Sławecka

 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr Agnieszka Urbańczyk

 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 41

pok. 24

Studia stacjonarne i niestacjonarne

Odpłatności za studia, świadczenia dla studentów, wsparcie studentów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 13.00-17.15

Środa: 9.30-14.00

Czwartek: nieczynne

Piątek: 13.00 - 17.15

Sobota: 9.30 - 13.30

Iwona Boćko

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 23

pok. 220

Obsługa procesu dydaktycznego, plany zajęć

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Marek Kolbiarz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 35

pok. 31

Obsługa procesu dydaktycznego, plany zajęć

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

mgr Katarzyna Korner

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 97 36

pok. 420

Obsługa procesu dydaktycznego, plany zajęć

Poniedziałek: 11.00-14.00

Wtorek: 9.30-14.00

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Katowice, ul. Bankowa 14

mgr Jolanta Wydra

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 359 24 83

pok. 348

Studia stacjonarne i niestacjonarne

Zarządzanie Zasobami Ludzkimi

Poniedziałek: nieczynne

Wtorek: 11.00-16.00

(w tym przerwa: 14:00-15:00)

Środa: 11.00-14.00

Czwartek: 9.30-14.00

Piątek: nieczynne

Studia niestacjonarne w terminach zjazdów: Sobota: 9.30-13.30

Katowice, ul. Grażyńskiego 53 i Bankowa 11

mgr Katarzyna Drozdek

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

poniedziałek, wtorek, czwartek:

Katowice, ul. Grażyńskiego 53

tel. 32 359 98 26

pok. 13

 

środa:

Katowice, ul. Bankowa 11

tel. 32 359 18 07

pok. 7

Studia doktoranckie Wydziału Nauk Społecznych

 

Poniedziałek:12.00-16.00

Wtorek: 9:30-14.00

Środa: 12.00 - 16.00

Czwartek: 9:30-14.00

Piątek: nieczynne 

 
 
 



 
 

 

WYDZIAŁOWY ZESPÓŁ DYDAKTYCZNY NAUK EKONOMICZNYCH

dr Mirosław Czerwiński - Kierownik WZDNE
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
dyżur: wtorek, godz. 15.00-16.00, pok. 102

dr Michał Czuba
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
dyżur: środa, godz. 13.10-14.10, pok. 102

dr Tomasz Heryszek
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
dyżur: czwartek, godz. 18.00-19.00, pok. 102

dr Krzysztof Nowakowski
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
dyżur: czwartek, godz. 10.00-11.00, pok. 102

Badanie Jakości Kształcenia

  • Ankieta poziomu satysfakcji osób kończących studia I stopnia na Uniwersytecie Śląskim zobacz
  • Wzór ankiety służącej ocenie pracy nauczyciela akademickiego zobacz
  • Wzór ankiety poziomu satysfakcji osób kończących studia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach zobacz
  • Wzór ankiety poziomu satysfakcji osób kończących studia na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych zobacz

Kierunkowe Systemy Zapewniania Jakości Kształcenia

Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia Wydziału Nauk Społecznych

 (przyjęty przez Radę Wydziału Nauk Społecznych na posiedzeniu, 21 listopada 2017 r.)

Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia
Wydziału Nauk Społecznych

I.            Podmioty WSZJK

 1.      Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia 

  1. Podstawowym zadaniem WZJK jest dbanie o jak najwyższą jakość prowadzonego kształcenia oraz wspieranie działania osób odpowiedzialnych za organizację dydaktyki na danymi wydziale, w szczególności poprzez dostarczanie im informacji o problemach związanych z realizacją dydaktyki oraz przedstawianie propozycji doskonalących prowadzone kształcenie.
  2. Członków WZJK powołuje Dziekan na daną kadencję, niezwłocznie po jej rozpoczęciu, z zachowaniem przepisów US 126 przy czym Prodziekan odpowiedzialny za sprawy kształcenia oraz Kierownik Studiów III stopnia, o ile wyrażą taki zamiar, stają się z urzędu członkami WZJK;
  3. Członkostwo w WZJK wygasa w trakcie kadencji w przypadku ustania instytucjonalnego związku danej osoby z Wydziałem lub takiej jego zmiany, która prowadzi do niespełniania warunków powołania.
  4. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może odwołać członka WZJK w trakcie kadencji.
  5. Przewodniczącym WZJK jest, powołany przez Dziekana, Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia.
  6. Skład WZJK kończący kadencję pełni obowiązki do momentu powołania nowego składu.

2.      Kierunkowe Zespoły Zapewniania Jakości Kształcenia 

  1. Podstawowym zadaniem KZZJK jest dbanie o jak najwyższą jakość prowadzonego kształcenia oraz wspieranie działania osób odpowiedzialnych za organizację dydaktyki na danym kierunku studiów, w szczególności poprzez dostarczanie im informacji o problemach związanych z realizacją dydaktyki oraz przedstawianie propozycji doskonalących prowadzone kształcenie (w szczególności zmian programu kształcenia).
  2. Dziekan powołuje członków KZZJK i wskazuje przewodniczącego KZZJK na kadencję wg następujących zasad:
  1. Członkostwo w KZZJK wygasa w trakcie kadencji w przypadku ustania instytucjonalnego związku danej osoby z Wydziałem lub znalezienia się jej poza minimum kadrowym danego kierunku studiów.
  2. Dziekan może odwołać członka KZZJK po zasięgnięciu opinii WZJK.
  3. Dziekan w trakcie trwania kadencji może, po zasięgnięciu opinii WZJK, rozszerzyć skład KZZJK o dodatkowych członków.
  4. Zadania ściśle odnoszące się do kształcenia na poszczególnych kierunkach (lub w grupach kierunków) realizowane są w ramach następujących kierunkowych systemów zapewniania jakości kształcenia (KSZJK)

a). KSZJK na kierunku historia,

b). KSZJK na kierunku turystyka historyczna,

c). KSZJK na kierunku historia sztuki,

d). KSZJK na kierunku filozofia,

e). KSZJK na kierunku doradztwo filozoficzne i coaching

f). KSZJK na kierunku kognitywistyka

g). KSZJK na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna,

h). KSZJK na kierunku politologia,

i). KSZJK na kierunku bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe,

j). KSZJK na kierunku doradztwo polityczne i publiczne,

k). KSZJK na kierunku praca socjalna,

l). KSZJK na kierunku socjologia,

m). KSZJK na kierunku środkowoeuropejskie studia historyczne,

n). KSZJK na studiach III stopnia prowadzonych na Wydziale Nauk Społecznych,

3.      Zespoły Pomocnicze Kierunkowego Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia

  1. Dyrektor instytutu powołuje i określa szczegółowy zakres zadań zespołów pomocniczych KZZJK na podstawie wniosku KZZJK.
  2. Składy zespołów pomocniczych są rekomendowane przez KZZJK we wniosku.
  3. Działalność zespołu pomocniczego kończy się z chwilą wykonania zadania, do którego został powołany.

II.            Monitorowanie skuteczności osiągania efektów kształcenia

  1. Monitorowanie wyników weryfikacji efektów kształcenia
  2. KZZJK w oparciu o dostępne dane statystyczne z systemu USOS dokonuje analizy wyników weryfikacji efektów kształcenia (zaliczeń, egzaminów i ocen końcowych modułów), sprawdzając w szczególności czy występują sytuacje, gdy średnia ocen z danej weryfikacji efektów kształcenia dąży do wartości skrajnej (2,0 lub 5,0).
  3. Informacje o wykrytych potencjalnych nieprawidłowościach KZZJK przekazuje właściwemu zastępcy dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych.
  4. Zastępca dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych:
  1. Monitorowanie procesu dyplomowania (wybór seminariów, przebieg procesu dyplomowania, praca dyplomowa i jej recenzje)

W ramach monitorowanie procesu dyplomowania prowadzi się następujące działania:

  1. KZZJK podczas dorocznych spotkań ze studentami porusza kwestie sposobu wyboru seminariów (pracowni dyplomowych). Informacje o możliwych nieprawidłowościach, zgłaszanych przez studentów problemach lub sposobach udoskonalenia tego procesu przekazywane są właściwemu zastępcy dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych.
  2. Weryfikacja efektów kształcenia zakładanych do realizacji w ramach seminarium (pracowni dyplomowej) odbywa się poprzez analizę prac dyplomowych, dotyczącą w szczególności:
  1. Corocznie do weryfikacji wybiera się co najmniej 10% prac dyplomowych powstałych w danym roku na danym kierunku. Wyboru prac dokonuje KZZJK w drodze losowania, przy zapewnieniu reprezentacji prac z wszystkich realizowanych seminariów dyplomowych.
  2. Analizy prac dyplomowych dokonują pracownicy naukowo-dydaktyczni wskazani przez dyrektora instytutu.
  3. Osoba przeprowadzająca analizę sporządza protokół z wykorzystaniem formularza określonego przez UZJK.
  4. KZZJK dokonuje zbiorczej analizy protokołów i jej wyniki przekazuje zastępcy dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych.
  5. Wyniki analizy prac dyplomowych dyskutowane są na posiedzeniu Rady Wydziału oraz właściwej rady instytutu.
  1. Praktyki zawodowe.
  2. Za zapewnianie właściwej jakości praktyk studenckich odpowiedzialny jest wyznaczony przez dziekana opiekun praktyk, który dba w szczególności o to, by studenci odbywali praktyki w podmiotach umożliwiających zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych właściwych dla danego kierunku studiów.
  3. Opiekun praktyk zobowiązany jest pozostawać w kontakcie ze studentami i gromadzić informacje o zgłaszanych przez nich problemach związanych z odbywaniem praktyk w danym podmiocie.
  4. W sytuacji gdy z powziętych przez opiekuna informacji wynika, iż dany podmiot nie gwarantuje zadowalającego poziomu merytorycznego praktyk lub właściwej opieki nad praktykantami, opiekun praktyk winien zwrócić się do dziekana z wnioskiem o wstrzymanie kierowania studentów na praktyki do takiego podmiotu.
  5. Opiekun praktyk co roku zobowiązany jest przedstawić dyrektorowi instytutu informację o odbytych przez studentów praktykach i ewentualnych problemach w realizacji praktyk zawodowych.

III.            Współpraca z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi

1.      Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym

  1. Współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie kształcenia prowadzi się przede wszystkim w ramach szerszej współpracy realizowanej przez instytut podczas spotkań rady partnerów społeczno-gospodarczych.
  2. Podczas spotkań, co najmniej raz w roku, właściwy zastępca dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych lub wyznaczona przez niego osoba porusza kwestie istotne dla prowadzonej dydaktyki, w szczególności określone przez UZJK.
  3. Zastępca dyrektora instytutu lub wyznaczona przez niego osoba sporządza notatkę ze spotkania zawierającą najważniejsze wnioski, które mogą zostać wykorzystane do doskonalenia programu kształcenia kierunku.

2.      Doroczne spotkanie nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na kierunku studiów poświęcone jakości kształcenia

  1. Co najmniej raz w roku akademickim dyrektor instytutu zaprasza wszystkich pracowników realizujących zajęcia dydaktyczne na danym kierunku studiów na spotkanie poświęcone jakości prowadzonego kształcenia.
  2. W spotkaniu uczestniczą zastępcy dyrektora instytutu odpowiedzialni za sprawy kształcenia oraz członkowie właściwego KZZJK.
  3. Do udziału w spotkaniu można zaprosić dziekana i właściwych prodziekanów.
  4. Podczas spotkania dyskutowane są wszystkie sprawy istotne dla kształcenia na danym kierunku studiów, w szczególności określone przez UZJK.
  5. KZZJK sporządza notatkę ze spotkania zawierającą najważniejsze wnioski, które mogą zostać wykorzystane do doskonalenia programu kształcenia kierunku i przekazuje ją dziekanowi, dyrektorowi instytutu i WZJK.

3.      Doroczne spotkanie z doktorantami  poświęcone jakości kształcenia

  1. Co najmniej raz w roku akademickim kierownik studiów doktoranckich zaprasza wszystkich doktorantów na spotkanie poświęcone jakości prowadzonego kształcenia.
  2. Do udziału w spotkaniu zaprasza się właściwych prodziekanów, przedstawicieli WZJK oraz reprezentantów WRSD.
  3. Podczas spotkania dyskutowane są wszystkie sprawy istotne dla kształcenia na danych studiach doktoranckich, w szczególności określone przez UZJK.
  4. Kierownik studiów doktoranckich sporządza notatkę ze spotkania zawierającą najważniejsze wnioski, które mogą zostać wykorzystane do doskonalenia programu kształcenia kierunku i przekazuje ją dziekanowi i WZJK.

4.      Doroczne spotkanie ze studentami kierunku studiów poświęcone jakości kształcenia

  1. Co najmniej raz w roku akademickim KZZJK zaprasza wszystkich studentów danego kierunku studiów na spotkanie poświęcone jakości prowadzonego kształcenia.
  2. W spotkaniu uczestniczą członkowie właściwego KZZJK.
  3. Do udziału w spotkaniu zaprasza się właściwych prodziekanów, zastępców dyrektora instytutu oraz reprezentantów WRSS.
  4. Podczas spotkania dyskutowane są wszystkie sprawy istotne dla kształcenia na danym kierunku studiów, w szczególności określone przez UZJK.
  5. KZZJK sporządza notatkę ze spotkania zawierającą najważniejsze wnioski, które mogą zostać wykorzystane do doskonalenia programu kształcenia kierunku i przekazuje ją dziekanowi, dyrektorowi instytutu i WZJK.

IV.            Doskonalenie programu kształcenia

  1. Za przygotowanie propozycji doskonalących program kształcenia odpowiedzialny jest właściwy zastępca dyrektora instytutu, odpowiedzialny za organizację dydaktyki na danym kierunku.
  2. Przy przygotowywaniu propozycji doskonalenia programu kształcenia bierze się pod uwagę w szczególności:
  3. Propozycje doskonalenia programu kształcenia konsultowane są z KZZJK, pracownikami zaliczanymi do minimum kadrowego kierunku oraz właściwą radą instytutu, a następnie, wraz z pisemną opinią KZZJK przekazywane Dziekanowi, który przedstawia je Radzie Wydziału.

V.            Zapewnianie jakości kadry dydaktycznej

  1. Ocena prowadzenia zajęć dydaktycznych
    1. Ankieta oceny pracy nauczyciela akademickiego
    2. Dyrektorom instytutów;
    3. Bezpośrednim przełożonym ocenianych nauczycieli akademickich;
    4. Komisjom dokonującym oceny okresowej nauczycieli akademickich;
    5. Kierownikom studiów doktoranckich ‑ wyniki ocenianych doktorantów;
    6. Opiekunom lub promotorom ocenianych doktorantów - wyniki ocenianych doktorantów;
    7. Innym wyznaczonym przez siebie osobom lub organom odpowiedzialnym za jakość kształcenia.
  1. Hospitacje zajęć dydaktycznych

Prowadzi się dwa rodzaje hospitacji ‑ hospitacje doskonalące umiejętności dydaktyczne oraz hospitacje kontrolujące warsztat dydaktyczny.

  1. Minimum kadrowe
    1. Prodziekan oraz zastępca dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych prowadzi monitoring minimum kadrowego kierunku studiów, w szczególności w zakresie jego stabilności i występowania potencjalnych zagrożeń dla spełniania warunków prowadzenia studiów.
    2. Prodziekan oraz zastępca dyrektora instytutu prowadzi monitoring stanu kadrowego danego kierunku w szczególności:

odpowiedniego dorobku naukowego i dydaktycznego lub odpowiedniego doświadczenia zawodowego zdobytego poza uczelnią, związanego z prowadzonymi zajęciami;

  1. Wnioski z monitoringu przekazywane są do końca miesiąca maja każdego roku dziekanowi oraz dyrektorowi odpowiedniego instytutu, którzy biorą je pod uwagę w prowadzeniu polityki kadrowej.

VI.            Infrastruktura i zasoby dydaktyczne

  1. Infrastruktura dydaktyczna i naukowa służąca realizacji procesu kształcenia
  2. Za infrastrukturę i zasoby dydaktyczne wydziału odpowiedzialny jest Dziekan
  3. WZJK w ramach swoich prac zbiera informacje o potrzebach w zakresie infrastruktury i zasobów dydaktycznych, zgłaszanych przez pracowników, doktorantów i studentów.
  4. Przewodniczący KZZJK co najmniej raz w roku przedstawiają na posiedzeniu WZJK informacje o zgłoszonych przez pracowników, doktorantów i studentów, w szczególności podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, w odniesieniu do poszczególnych kierunków studiów postulatach dotyczących infrastruktury i zasobów dydaktycznych, przede wszystkim w zakresie:
  1. Na podstawie informacji przekazanych przez KZZJK, WZJK sporządza notatkę o proponowanych zmianach w zakresie infrastruktury dydaktycznej i naukowej służącej realizacji procesu kształcenia, którą przekazuje Dziekanowi.
  2. Dziekan uwzględnia informacje przekazane przez WZJK przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach infrastrukturalnych i remontach.

 

  1. Zasoby biblioteczne, informacyjne oraz edukacyjne
  2. Za dopasowanie zasobów bibliotecznych informacyjnych i edukacyjnych do potrzeb dydaktycznych Wydziału odpowiedzialny jest Dziekan we współpracy z Kierownikiem Biblioteki Wydziału.
  3. WZJK w ramach swoich prac zbiera informacje o potrzebach w zakresie zasobów bibliotecznych informacyjnych i edukacyjnych zgłaszanych przez pracowników, doktorantów i studentów.
  4. Przewodniczący KZZJK przedstawiają na posiedzeniu WZJK informacje o zgłoszonych przez pracowników, doktorantów i studentów, w szczególności podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, w odniesieniu do poszczególnych kierunków studiów postulatach dotyczących infrastruktury i zasobów dydaktycznych, przede wszystkim w zakresie dostępu do aktualnych zasobów informacji naukowej w formie tradycyjnej i elektronicznej, o zasięgu międzynarodowym oraz zakresie dostosowanym do kształcenia na prowadzonych kierunkach studiów, a także badań prowadzonych w dziedzinach nauki/sztuki oraz dyscyplinach naukowych/artystycznych związanych z prowadzonymi kierunkami studiów (w tym w szczególności dostęp do piśmiennictwa zalecanego w sylabusach przedmiotów). Do udziału w tej części posiedzenia WZJK zaprasza się Kierownika Biblioteki Wydziału.
  5. Na podstawie informacji przekazanych przez KZZJK, WZJK sporządza notatkę o potrzebach w zakresie zasobów bibliotecznych, informacyjnych i edukacyjnych zawierający informacje o najważniejszych problemach i ewentualne sugestie ich rozwiązania (w szczególności listę pozycji, które należałoby pozyskać), którą przekazuje Dziekanowi i Kierownikowi Biblioteki Wydziału.
  6. Dziekan i Kierownik Biblioteki Wydziału uwzględniają informacje przekazane przez WZJK przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach w zasoby biblioteczne, informacyjne i edukacyjne.

VII.            Wsparcie doktorantów i studentów w procesie uczenia się

  1. Wspieranie krajowej i międzynarodowej mobilności doktorantów i studentów
    1. Za wspieranie krajowej i międzynarodowej mobilności doktorantów i studentów odpowiedzialni są w pierwszej kolejności powołani przez Dziekana koordynatorzy programów wymiany (np. Erasmus, MOST).
    2. Koordynatorzy współpracują z jednostkami administracji uczelnianej (w szczególności Biurem Programu Erasmus i Działem Kształcenia) oraz organizacjami doktoranckimi i studenckimi, w szczególności WRSD i WRSS.
    3. Nadzór na działaniami koordynatorów sprawuje Dziekan.
    4. Podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, z doktorantami i studentami porusza się kwestie adekwatności prowadzonych działań w zakresie wsparcia mobilności do ich potrzeb, a ewentualne wnioski KZZJK przekazuje Dziekanowi, kierownikowi studiów doktoranckich, dyrektorowi instytutu i WZJK.
  1. Wspieranie prowadzenia badań lub działalności artystycznej oraz publikowania lub prezentacji ich wyników, jak również uczestniczenia w różnych formach komunikacji naukowej lub artystycznej
  2. Wspieranie prowadzenia badań i działalności artystycznej doktorantów i studentów odbywa się na trzech podstawowych płaszczyznach:

nad którymi czuwają wyznaczeni przez Dziekana opiekunowie;

  1. Podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, z doktorantami i studentami porusza się kwestie adekwatności wsparcia prowadzenia badań i działalności artystycznej do ich potrzeb, a ewentualne wnioski KZZJK przekazuje Dziekanowi, kierownikowi studiów doktoranckich, dyrektorowi instytutu i WZJK.

 

  1. Wspieranie działań mających na celu przygotowanie doktorantów i studentów do wejścia na rynek pracy lub dalszej edukacji

Działania wspierające przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy realizowane są w pierwszej kolejności w ramach działalności Biura Karier.

 

  1. Motywowania doktorantów i studentów do osiągania lepszych wyników nauczania i uczenia się oraz prowadzonych badań.

Podstawową formą motywowania doktorantów i studentów do osiągania lepszych wyników nauczania i uczenia się oraz prowadzonych badań, są stypendia rektora dla najlepszych studentów, stypendia rektora dla najlepszych doktorantów oraz konkurs wyróżnień JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego. Są to działania realizowane i koordynowane na poziomie ogólnouczelnianym.

 

  1. Informowanie doktorantów i studentów o różnych możliwościach uzyskania wsparcia, o zakresie tegoż, w tym o pomocy materialnej
  2. Za informowanie doktorantów i studentów o możliwościach uzyskania różnych form wsparcia odpowiadają:
  1. Podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, z doktorantami i studentami porusza się kwestie adekwatności prowadzonych działań informacyjnych do ich potrzeb, a ewentualne wnioski KZZJK przekazuje Dziekanowi, kierownikowi studiów doktoranckich, dyrektorowi instytutu i WZJK.
  1. Rozstrzyganie skarg i rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez doktorantów i studentów
    1. Za rozstrzyganie skarg i rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez studentów odpowiedzialny jest Dziekan, który działa w oparciu o przepisy Regulaminu Studiów w Uniwersytecie Śląskim i Regulaminu Studiów Doktoranckich w Uniwersytecie Śląskim i innych aktów prawa uczelnianego oraz powszechnie obowiązującego, właściwych dla danej sprawy.
    2. Od decyzji Dziekana doktorantom i studentom przysługuje odwołanie do Rektora w oparciu o przepisy stosownego regulaminu studiów.
    3. Doktoranci i studenci mają również prawo do korzystania z pomocy oferowanej przez organy Uczelni, w szczególności przez Rzecznika Praw Studenta i Doktoranta oraz Centrum Obsługi Studentów.
    4. Podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu, z doktorantami i studentami porusza się kwestie rozstrzygania skarg i rozpatrywania wniosków, a ewentualne wnioski KZZJK przekazuje Dziekanowi i WZJK.

 

  1. Monitorowanie obsługi administracyjnej doktorantów i studentów
    1. Za zapewnianie właściwej obsługi administracyjnej doktorantów i studentów odpowiedzialny jest Dziekan we współpracy z Kierownikiem Dziekanatu.
    2. WZJK co roku sporządza notatkę dotyczącą obsługi administracyjnej doktorantów i studentów, w której uwzględnia wyniki ankiety oceny pracy obsługi administracyjnej doktorantów i studentów oraz informacje przekazane przez doktorantów i studentów, w szczególności przekazane podczas organizowanych przez KZZJK spotkań poświęconych kształceniu. Notatkę przekazuje się Dziekanowi i Kierownikowi Dziekanatu.
    3. Dziekan i Kierownik Dziekanatu uwzględniają informacje przekazane przez WZJK przy podejmowaniu decyzji dotyczących doskonalenia obsługi administracyjnej doktorantów i studentów.

VIII.            Publikowanie informacji

  1. Na stronie internetowej wydziału zamieszcza się:
  2. Dokumentację kierunku studiów ogłasza się na stronach internetowych Uniwersytetu za pośrednictwem informatora Karty kierunku w terminach określonych przez Senat Uczelni.
  3. Sylabusy udostępniane są studentom przez nauczycieli akademickich za pośrednictwem systemu USOSweb. Nadzór nad wypełnianiem wymogów w tym zakresie sprawuje Dyrektor Instytutu lub jego zastępca do spraw dydaktycznych.
  4. Statystyczne zbiorcze opracowanie wyników ankiety oceny pracy nauczyciela akademickiego podawane jest do wiadomości społeczności akademickiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przez Biuro ds. Jakości Kształcenia. Opracowanie to nie może naruszać przepisów o ochronie danych osobowych.
  5. Ocena jakości kształcenia w Uniwersytecie Śląskim za dany rok akademicki, wraz z załącznikami w postaci sporządzonych przez poszczególne wydziały raportów z oceny własnej w zakresie jakości kształcenia w roku akademickim, po przyjęciu przez Senat Uniwersytetu Śląskiego publikowana jest na stronie internetowej Uczelni przez Biuro ds. Jakości Kształcenia.
  6. Prace dyplomowe studentów wraz z recenzjami i pozostałą dokumentacją dotyczącą procesu dyplomowania przechowywane są w Archiwum Uniwersytetu Śląskiego. Wersje elektroniczne prac dyplomowych i recenzji przechowywane są dodatkowo w elektronicznym Archiwum Prac Dyplomowych.
  7. Prace etapowe doktorantów i studentów (kolokwia, egzaminy pisemne, prace zaliczeniowe etc.) są przechowywane przez nauczycieli akademickich przeprowadzających daną weryfikację efektów kształcenia do końca roku akademickiego następującego po roku akademickim, w którym została przeprowadzona dana weryfikacja. Doktoranci i studenci mają prawo wglądu do prac na zasadach określonych w odpowiednich regulaminach studiów.

IX.            Doskonalenie WSZJK

  1. Raz w roku na posiedzeniu WZJK odbywa się dyskusja nt. działania WSZJK i ewentualnych sposobów jego udoskonalenia.
  2. Przy opracowywaniu propozycji zmian uwzględnia się w szczególności:
  1. Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia przekazuje Dziekanowi projekt zmian w WSZJK, który poddaje go pod dyskusję na posiedzeniu Rady Wydziału.

 X.            Ocena jakości kształcenia na Wydziale w roku akademickim

  1. Po zakończeniu roku akademickiego WZJK przygotowuje raport z oceny własnej wydziału w zakresie jakości kształcenia w roku akademickim, wykorzystując formularz opracowany przez UZJK i przedstawia go Dziekanowi, który kieruje raport na najbliższe posiedzenie Rady Wydziału.
  2. Po przyjęciu raportu z oceny własnej wydziału w zakresie jakości kształcenia w roku akademickim przez Radę Wydziału jest on przesyłany do Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia za pośrednictwem Biura ds. Jakości Kształcenia.

 

Opis systemu ogólnouczelnianego

System Zapewnienia Jakości Kształcenia (SZJK) na Uniwersytecie Śląskim został wprowadzony uchwałą nr 126 Senatu UŚ z dnia 24 kwietnia 2012 r. Obejmuje on w szczególności następujące elementy:

  1. politykę i procedury zapewniania jakości kształcenia na Uczelni;
  2. zasady rekrutacji na studia;
  3. analizę i doskonalenie programów kształcenia;
  4. system weryfikacji zakładanych efektów kształcenia;
  5. zasady zapewnienia wysokiego poziomu kadry dydaktycznej;
  6. ocenę procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych;
  7. badanie opinii studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych o prowadzonych zajęciach dydaktycznych i obsłudze procesu kształcenia oraz opinii pracowników o warunkach kształcenia;
  8. badanie kariery zawodowej absolwentów w celu doskonalenia procesu kształcenia;
  9. badanie opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej i wykorzystywanie ich w procesie tworzenia i doskonalenia programów kształcenia;
  10. zasady monitorowania, przeglądu i podnoszenia poziomu i jakości wyposażenia niezbędnego do nauki (m.in. bibliotek, komputerów z dostępem do internetu) oraz środków wsparcia dla studentów i doktorantów (np. opieki naukowej czy doradztwa);
  11. zasady gromadzenia, analizowania i publikowania informacji na temat kształcenia.

Działaniem SZJK objęci są studenci wszystkich poziomów i form studiów, doktoranci i słuchacze studiów podyplomowych oraz pracownicy Uniwersytetu Śląskiego.

System Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Śląskim budowany jest z poszanowaniem autonomii i specyfiki wydziałów i innych jednostek dydaktycznych Uniwersytetu – szczegółowe procedury zapewniania jakości kształcenia opracowują poszczególne jednostki z wykorzystaniem swoich dobrych doświadczeń w tym zakresie.

W skład SZJK kształcenia wchodzą:

  • Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK),
  • wydziałowe zespoły ds. jakości kształcenia (WZJK),
  • kierunkowe zespoły zapewniania jakości kształcenia (KZZJK).

Skład i zakres działania ww. zespołów określa uchwała nr 126 Senatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Śląskim.

System zapewnienia jakości kształcenia wyposażony jest w dwa dokumenty elektroniczne: Karta nauczyciela akademickiego oraz Karta kierunku/specjalności. Narzędzia te umożliwiają integrację informacji na temat poszczególnych aspektów kształcenia. Zakres informacji zawartych w karcie nauczyciela akademickiego i karcie kierunku/specjalności określa JM Rektor w zarządzeniu.

Bieżącą obsługą administracyjną SZJK, wspomaganiem działań UZJK, WZJK i KZZJK oraz koordynacją przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia i podnoszenia jakości studiów zajmuje się Biuro ds. Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Śląskim (BJK).

Opracowanie, wdrożenie oraz obsługę systemu w latach 2008-2013 współfinansuje Europejski Fundusz Społeczny w ramach, realizowanego na Uniwersytecie Śląskim, projektu UPGOW.

 

 

 

Szkolnictwo wyższe - akty prawne

  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym Zobacz
  • Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r . w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, ... Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 września 2011 w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada w sprawie wzorcowych efektów kształcenia Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji ndla Szkolnictwa Wyższego Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie studiów doktoranckich oraz stypendiów doktoranckich Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem nmetod i technik kształcenia na odległość Zobacz
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujacego do wykonywania zawodu nauczyciela Zobacz

Sprawozdania z działalności zespołów ds. Jakości Kształcenia

Raporty z oceny własnej Wydziału Nauk Społecznych

  • w roku akademickim 2011/2012 zobacz
  • w roku akademickim 2012/2013 zobacz
  • w roku akademickim 2013/2014 zobacz

Ocena efektów kształcenia za rok akademicki 2012/2013 na kierunku:

Ocena efektów kształcenia za rok akademicki 2013/2014 na kierunku:

Historia sztuki

Studia I stopnia stacjonarne, niestacjonarne i podyplomowe

Charakterystyka kierunku:

Od początku swojej działalności środowisko naukowe historyków sztuki Uniwersytetu Śląskiego tworzy programy badawcze odchodzące od dominującej w okresie poprzednim w środowisku polskim metody ikonograficznej na rzecz interdyscyplinarnych programów naukowych, które pozwalają przewartościować poglądy na zjawiska artystyczne XIX wieku, w szczególności szeroko pojętego historyzmu, sztukę przełomu XIX i XX wieku oraz wielorakie przejawy sztuki XX i XXI stulecia. Uwzględniając cale instrumentarium metodologiczne wypracowane przez historię sztuki i nauki pokrewne (socjologia, psychologia sztuki, filozofia), Zakład Historii Sztuki objął badaniami przede wszystkim sztukę i kulturę artystyczną regionu górnośląskiego od średniowiecza do czasów współczesnych. Z racji specyfiki regionu nacisk położono głównie na wiek XIX i XX. W kręgu penetracji naukowych znalazły się zjawiska artystyczne wykraczające poza wytyczony przez badaczy czasów międzywojnia (zarówno polskich jak i niemieckich) zakres problemów, uznanych i kontynuowanych przez powojenne gremia polskich historyków sztuki. Celem było stworzenie samodzielnego, całościowego obrazu zjawisk kulturowych Górnego Śląska, który niezależnie od optyki aktualnych koniunktur politycznych, nastrojów narodowych i społecznych wydobywał istotne dla tej ziemi procesy artystyczne. Wypracowane metody badawcze wpłynęły na programy nauczania na kierunku historia sztuki. W trakcie studiów student poznaje wiedzę ogólną konieczną do podjęcia studiów II stopnia z zakresu historii sztuki powszechnej i polskiej w przeglądzie chronologicznym oraz podstawy metodologii dyscypliny. Uwrażliwiony zostaje na zagadnienia formy dzieła sztuki i architektury oraz ich jakości artystycznej. Uczy się umiejętności samodzielnego formułowania oceny danego zjawiska artystycznego. W efekcie przygotowany jest do prowadzenia podstawowych prac w zakresie dokumentacji zabytków, przygotowywania wystaw dzieł sztuki, upowszechniania sztuki oraz obrotu dziełami sztuki. Potrafi dostrzec interdyscyplinarne odniesienia historii sztuki do innych dziedzin humanistyki. Założenia programowe uwzględniają także nieodzowne w warunkach wspólnoty europejskiej potrzeby kształcenia w zakresie wiedzy o kulturze regionalnej. Cele i oparte o nowoczesne metody badawcze sposoby kształcenia dostosowane zostały do indywidualnych, swoistych zjawisk artystycznych tego obszaru (mi. sztuka przemysłowa, osiedla robotnicze komponowane jako miasto ogród, współczesne działania artystyczne dzielnicy śląskiej). Studenci w czasie trzyletniej nauki podejmują samodzielne inicjatywy w zakresie tematów badawczych realizowanych na ćwiczeniach, konwersatoriach, zajęciach warsztatowych, seminariach, pracy dyplomowej. Zajęcia te przygotowują słuchaczy do podejmowania prac w zakresie upowszechniania dorobku kulturalnego i artystycznego regionu. Uczą wykorzystywania uzyskanej wiedzy i umiejętności do współpracy z placówkami konserwatorskimi, artystycznymi, wystawienniczymi, kulturalnymi, handlowymi.

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów pierwszego stopnia z historii sztuki otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Reprezentuje dużą kulturę intelektualną popartą wiedzą o szerokim zakresie problemowym. Posiada podstawową wiedzę teoretyczna i praktyczną z zakresu dziejów sztuki światowej i polskiej od czasów starożytnych po sztukę współczesną z uwzględnieniem jej aspektów regionalnych. Jest uwrażliwiony na zagadnienia formy dzieła sztuki, a zwłaszcza jego jakości artystycznej. Samodzielnie formułuje oceny danego zjawiska artystycznego, interpretuje dzieła sztuki w odniesieniu do podstaw metodologicznych dyscypliny. Jest przygotowany do podjęcia podstawowych prac w zakresie dokumentacji zabytków, wystawiennictwa, upowszechniania sztuki, muzealnictwa, obrotu dziełami sztuki. We wszystkich tych obszarach jego wiedza teoretyczna wzbogacona zostaje umiejętnością analizy i ochrony substancji zabytków sztuki, kultury i techniki regionu w dzisiejszych warunkach przemian ekonomiczno – kulturalnych. Zdobycie wykształcenia ogólnego z zakresu historii sztuki umożliwia później elastyczne dostosowanie się do zmiennego rynku pracy w dziedzinie kultury. Daje pole do wykazywania kreatywności wobec jego problemów. Ukończenie studiów i uzyskanie tytułu licencjata historii sztuki umożliwia ubiegania się o przyjęcie na studia magisterskie oraz podjęcia pracy zawodowej na poziomie podstawowym.

Perspektywy zawodowe:

  • dalszy rozwój naukowy
  • studia II i III stopnia (magisterskie, doktorskie)
  • praca w placówkach muzealnych różnego szczebla
  • praca w lokalnych ośrodkach kultury (Centrach dziedzictwa kulturowego, domach kultury, fundacjach na rzecz kultury, miejskich ośrodkach samorządowych)
  • praca w ośrodkach handlu i obrotu dziełami sztuki i kultury ( domy aukcyjne, prywatne galerie sztuki, antykwariaty)
  • praca w galeriach, placówkach wystawienniczych promujących sztukę najnowszą
  • praca w organizacjach gospodarczych, społecznych i oświatowych związanych z propagowaniem kultury i sztuki

Akademiki

Miasteczko akademickie w katowickiej Ligocie jest miejscem, w którym skupia się życie studenckie. Położenie akademików, mimo pozornie długiego dojazdu, jest znacznym plusem ze względu na ciekawą i spokojną okolicę oraz ciekawe możliwości spędzania wolnego czasu. Miasteczko mieści się na obrzeżach pięknego lasu i parku Zadole, w którym często odbywają się imprezy plenerowe.

W miasteczku znajdują się trzy domy studenckie, każdy o wyjątkowej i niepowtarzalnej atmosferze, jednak w każdym możemy oddać się pasji wieczornych dysput, co sprzyja powstawaniu zażyłych kontaktów, które nieraz trwają całe życie. W okolicy akademików nie brakuje również rozrywek - w budynku DS7 mieści się jeden z najstarszych klubów studenckich w Polsce, „Straszny Dwór”. W okolicy znajduje się kilka pubów, kort tenisowy, boisko do piłki nożnej, koszykówki oraz siatkówki. Na terenie miasteczka mieści się również studio Studenckiego Radia Egida, medium Uniwersytetu Śląskiego z długoletnią tradycją. Dostępna dla studentów jest siłownia uniwersytecka, a w każdym akademiku mieści się sala internetowa, sala telewizyjna oraz sala gier wyposażona w stół do tenisa, darty oraz piłkarzyki. Przez cały rok na terenie miasteczka odbywają się liczne imprezy organizowane przez Klub Studencki, Samorząd Studencki czy Radio Egida. To z całą pewnością miejsce, w którym nigdy nie będziecie się nudzić, a po latach będziecie je z sentymentem  wspominać. Jeżeli być studentem, to właśnie na Ligocie!

Koła naukowe

Koło Naukowe Socjologów

Kontakt

http://knsus.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Agata Zygmunt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Filozofów

Kontakt

www.knfilozofia.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Piotr Machura
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Filozofów - Sekcja Mediewistyczna

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

mgr Maciej Stanek
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studenckie Koło Naukowe Historyków

Kontakt

http://sknh.us.edu.pl
http://sknhus.ovh.org
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.32/359 24 00
32/359 15 17

Opiekun

dr Mirosław Węcki
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Politologów

Kontakt

www.knp.us.edu.pl

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Tomasz Słupik
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Studium Pracy Socjalnej

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

mgr Monika Szpoczek
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Naukowe Koło Polityków Społecznych

Kontakt

www.knps.ovh.org
www.knps.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Joanna Lustig
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tel.32/ 359 11 63
32/359 17 51

Międzywydziałowe Stowarzyszenie Dziennikarzy "Mosty"

Kontakt

www.mosty.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Gazeta Koła: „Pre-tekst”
www.pretext.us.edu.plTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Bernard Grzonka
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Międzywydziałowe Studenckie Koło Naukowe "Inicjatywa"

Kontakt

Gazeta Koła: Magazyn Studentów „Suplement”
www.suplement.cba.pl
www.suplement.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

prof. Marian Gierula
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studenckie Koło Naukowe Stosunków Międzynarodowych

Kontakt

www.knsm.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Katarzyna Czornik
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

dr Miron Lakomy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studenckie Koło Naukowe Polityki Lokalnej i Regionalnej

nieaktywne*

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

prof.dr hab. Sylwester Wróbel
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studenckie Koło Naukowe Socjologii Reklamy i Komunikacji Społecznej

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
http://www.knsriks.us.edu.pl

Opiekun

dr Dorota Nowalska-Kapuścik
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studenckie Śląskoznawcze Koło Naukowe "Sodalitas Silesiana"

nieaktywne*

Opiekun

dr Tomasz Słupik
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Historii Doktryn Politycznych

nieaktywne*

Opiekun

dr hab. Piotr Świercz

Koło Naukowe Myśli Nieliniowej

nieaktywne*

Kontakt

www.knmn.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Mirosław Piróg
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe "Human Resources"

nieaktywne*

Kontakt

www.knhr.us.edu.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Rafał Muster
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
32/ 359 12 89

Studenckie Koło Naukowe Historyków Sztuki

Kontakt

www.artsilesia.blogspot.com
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opiekun

dr Mirosława Sobczyńska-Szczepańska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Historyków Doktorantów

nieaktywne*

Opiekun

dr hab. Piotr Boroń

Koło Naukowe Coachingu GROW

Opiekun

dr Agnieszka Woszczyk

Doktoranckie Koło Naukowe Socjologii Jakościowej

nieaktywne*

Opiekun

dr hab. Piotr Wróblewski

Koło Naukowe ""Spinacz"

nieaktywne*

Kontakt

www.espinacz.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

dr Daniela Dzienniak-Pulina
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koło Naukowe Aktorów „Parapeptydy”

nieaktywne*

dr Małgorzata Domagała
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

III. Postępowanie habilitacyjne

Osoba prowadząca:
mgr Magdalena Kosa
tel. 32 359 11 09
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wydział posiada pełne prawa do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w zakresie:

  1. nauk humanistycznych w dyscyplinach:
    • filozofia
    • historia
  2. nauk społecznych w dyscyplinach:
    • nauki o polityce
    • socjologia

Wymagane dokumenty oraz zasady przeprowadzania postępowania habilitacyjnego:

II. Przewód doktorski

Osoba prowadząca:
mgr Paweł Szulc
tel. 32 359 18 54
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wydział posiada pełne prawa do nadawania stopnia naukowego doktora w zakresie:

  1. nauk humanistycznych w dyscyplinach:
    • filozofia
    • historia
  2. nauk społecznych w dyscyplinach:
    • nauki o polityce
    • socjologia

Wymagane dokumenty oraz zasady przeprowadzania przewodu doktorskiego:

Lista prowadzonych przewodów doktorskich wg. znowelizowanej ustawy w wybranych dyscyplinach:

Filozofia - studia I stopnia

Studia pierwszego stopnia
(licencjackie)

 

Ogólna charakterystyka kierunku:

Studia filozoficzne oferowane przez Instytut Filozofii Uniwersytetu Śląskiego umożliwiają zarówno zdobycie ogólnej wiedzy z historii idei i myśli filozoficznych, jak i praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych, które są coraz częściej poszukiwane na coraz bardziej nasyconym specjalistami rynku pracy. Absolwent studiów filozoficznych przedstawia zatem wysoką kulturę intelektualną popartą wiedzą o szerokim zakresie problemowym, a ponadto dysponuje umiejętnościami i kompetencjami, które umożliwiają mu elastyczne dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy oraz dają podstawy do samodzielnego i dojrzałego podejścia do życia. Wymiana poglądów, jakie towarzyszą dyskusjom na zajęciach i w kontaktach towarzyskich, wyrabiają postawę tolerancji i otwarcia. Nabyta wiedza pozwala na krytyczny stosunek do współczesnego świata. Dystans i otwartość wobec spraw życia codziennego daje pole do wykazywania kreatywności wobec jego problemów. Dodatkowo praktyczne umiejętności w zakresie krytycznej analizy informacji, uporządkowanego i logicznego myślenia, formułowania i uzasadniania opinii i rozumienia złożonych zjawisk współczesnego świata dają doskonałe narzędzia, jakimi posługuje się współczesny intelektualista, posiadający swoje własne zdanie, myślący krytycznie, abstrakcyjnie ale i twórczo, odrzucający obiegowe opinie, stereotypy i przesądy.

 

Specjalności:

  • Filozofia klasyczna
    Specjalność ‘filozofia klasyczna’ nastawiona jest na studentów zainteresowanych klasycznymi zagadnieniami podejmowanymi przez podstawowe działy filozoficzne, tj. metafizyka czy epistemologia. Na przedmiotach specjalizacyjnych proponowane są pogłębione dyskusje filozoficzne – m.in. na temat starożytnych systemów metafizycznych, teorii prawdy, czy aksjologii filozoficznej.

  • Filozofia człowieka
    To specjalność nastawiona na pogłębiony namysł nad problemem ‘człowieka’ ujmowanym w nowożytnym oraz współczesnym kontekście filozoficznym (nowożytna i współczesna filozofia człowieka). Dodatkowo studiujący tę specjalność ma możliwość zapoznania się ze specyficznie polskim ujęciem podejmowanej tematyki (polska filozofia człowieka w kontekście europejskim).

  • Filozofia komunikacji
    Jest specjalnością nastawioną przede wszystkim na wyrabianie specyficznych praktycznych umiejętności logicznego myślenia, lecz także myślenia wnikliwego i nieszablonowego, pozwalającego na elastyczne dopasowanie się do dynamicznie zmieniających się sytuacji życia codziennego i profesjonalnego (filozofia dialogu, logika stosowana, teoria argumentacji).

  • Filozoficzne podstawy kultury
    To propozycja dla studentów, którzy zainteresowani są filozoficznym spojrzeniem na kulturę jako taką. Przedmioty specjalizacyjne podejmują zagadnienie kultury współczesnej (fenomenologia jako filozofia kultury, filozofia a dziejowość), jak również przygotowują praktycznie do prowadzenia poszerzonych badań nad kulturą (metodologia nauk o kulturze).

  • Etyki stosowane
  • Filozofia nowych mediów
    Specjalność ‘etyki stosowane’ oraz ‘filozofia nowych mediów’ oprócz ogólnego wykształcenia filozoficznego proponują studentom dodatkowe przedmioty (etyka polityki i życia gospodarczego, zawodowe kodeksy etyczne – w przypadku pierwszej specjalności; filozofia i estetyka nowych mediów, filozofia techniki – w przypadku drugiej), dzięki którym zdobywają oni cenne umiejętności pozwalające na krytyczny stosunek do coraz bardziej skomplikowanych zagadnień pojawiających się przestrzeni społeczno-kulturowej.

I. Stopnie naukowe i tytuł - podstawy prawne

Procedury nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego

  • Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 września 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie kryteriów oceny osiągnięć osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego
  • wniosek o przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego - wzór wniosku
  • autoreferat
  • Zarządzenie  nr 23/2013 Rektora UŚ w sprawie kosztów przewodu doktorskiego, postępowania habilitacyjnego oraz o nadanie tytułu profesora, postępowania konkursowego poprzedzającego zatrudnienie na stanowisku profesora zwyczajnego i profesora nadzwyczajnego posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego oraz postępowania kwalifikacyjnego poprzedzającego zatrudnienie nauczyciela akademickiego na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego posiadającego stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej, a także zasad odpłatności za przeprowadzenie przewodu doktorskiego, postępowania habilitacyjnego oraz za czynności o nadanie tytułu profesora

Sprawy Stypendialne i Finansowe

 
UWAGA!!!

W dniu 12 listopada 2016 (sobota) Dział Spraw Stypendialnych i Finansowych będzie nieczynny.

 

 Informacje ogólne o pomocy materialnej dla studentów Uniwersytetu Śląskiego

Dział Finansowy i Stypendialny (p. 16 i p. 12) zajmuje się płatnościami studentów studiów stacjonarnych, niestacjonarnych i obcokrajowców, jak i wszystkimi typami stypendiów, które oferuje nasza uczelnia tj. stypendiami:  socjalnymi,  JM Rektora,  MNiSW, specjalnymi, a także stypendiami Rządu RP dla cudzoziemców.

W dziale tym student uzyska informacje na temat pomocy materialnej dla studentów pierwszego i drugiego stopnia, a także terminów płatności, numerów kont indywidualnych i faktur oraz opłat semestralnych na poszczególnych kierunkach.

Tutaj także student dowie się jakie obowiązują zasady w kwestii przyznawania stypendiów i zapomóg oraz w jaki sposób dokumentować przedkładane wnioski. 

UWAGA !!!
Informujemy o zmianie wysokości opłat za usługi edukacyjne w roku akademickim 2016/2017(odsyłamy do tabeli opłat znajdującej się w załączniku nr 7 do zarządzenia nr 71 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 8 lipca 2016r.)

UWAGA !!! 
Studentów odbierających stypendia w kasie Uczelni prosimy o odbiór stypendiów za miesiąc  PAŹDZIERNIK I LISTOPAD 2016r. w nieprzekraczalnym terminie 28-30.11.2016 (Rektorat UŚ, ul. Bankowa 12)

POLITOLOGIA
DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
SOCJOLOGIA
DORADZTWO POLITYCZNE I PUBLICZNE
PRACA SOCJALNA
STOSOWANE NAUKI SPOŁECZNE
KOGNITYWISTYKA
HISTORIA SZTUKI
FILOZOFIA

 

mgr Marta Klimek
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
mgr Anna Starczyk
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. bezpośredni: 032 359 1165
tel. wewnętrzny: 11 65
pokój: 16

GODZINY OTWARCIA:

   poniedziałek: NIECZYNNE
   wtorek: 11.00-16.30
                 (przerwa 14.00-15.00)
   środa: 10.00-13.00
   czwartek: 10.00-13.00
   piątek: NIECZYNNE
   sobota: 9.00-13.00

DORADZTWO FILOZOFICZNE I COACHING
HISTORIA
I i II STOPNIA
TURYSTYKA HISTORYCZNA
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE I MIĘDZYNARODOWE
I STOPNIA

Mgr Beata Kalisz
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. bezpośredni: 032 359 1331
tel. wewnętrzny: 13 31
pokój: 12

GODZINY OTWARCIA:

   poniedziałek: NIECZYNNE
   wtorek: 10.00-15.00
   środa: 10.00-13.00
   czwartek: 10.00-13.00
   piątek: NIECZYNNE
   sobota: 9.00-13.00

 

HARMONOGRAM NA
 LISTOPAD 2016:

   poniedziałek: 
   07.11.2016, 14.11.2016 i
   21.11.2016 
   godz.
10.00-13.00
   wtorek
   15.11.2016 i 29.11.2016 
   godz. 10.00-16.00
   (przerwa: 14.00-15.00)
   sobota:
  
05.11.2016, 12.11.2016 r. i 
   19.11.2016
   NIECZYNNE

 

 

Dziekanaty - Studia Niestacjonarne

UWAGA!!!

W dniu 12 listopada 2016 (sobota) Dziekanat Studiów Niestacjonarnych będzie nieczynny.

 

UWAGA! 

W dniu 28 stycznia 2015 r. weszło w życie Zarządzenie nr 16 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych.

Nowe procedury zawarte w zarządzeniu, w sposób istotny zmieniają tryb postępowania oraz zasady przygotowania dokumentacji do obrony pracy dyplomowej

Prosimy o zapoznanie się z treścią zarządzenia.

Zarządzenie
Załącznik nr 1: Zgłoszenie tematu pracy dyplomowej
Załącznik nr 2: Projekt strony tytułowej pracy

 

mgr Joanna Jałowiecka
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Barbara Ryś 
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
                              

tel. bezpośredni: 032 359 12 22
tel. wewnętrzny: 12 22
pokój: 5

GODZINY OTWARCIA:

   poniedziałek: NIECZYNNE
   wtorek: 11.00-16.30
                 (przerwa 14.00-15.00)
   środa: 10.00-13.00
   czwartek: 10.00-13.00
   piątek: NIECZYNNE
   sobota: 9.00-13.00

 

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Ok