FILOZOFIA
- zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii
- zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim
- ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
- zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym
- zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi
- ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin filozoficznych: 1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub 3) estetyka, filozofia kultury
- zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych
- zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism
- zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
- ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami
- ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają
- ma elementarną wiedzę o poglądach na struktury i instytucje społeczne oraz o rodzajach więzi społecznych
- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednego z bloków głównych subdyscyplin filozoficznych: 1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub 3) estetyka, filozofia kultury
- ma podstawową wiedzę o obecności idei filozoficznych w dziełach polskiej kultury i o zaangażowaniu filozofów w życie kulturalne kraju
- zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
- wykorzystuje narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny filozoficzne
- zna zasady publikacji tekstu filozoficznego i ma podstawowe informacje o odbiorcach literatury filozoficznej
- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych
- samodzielnie zdobywa wiedzę
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny
- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
- trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
- analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
- wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych
- zna podstawy logiki oraz typowe strategie argumentacyjne
- uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych
- przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności
- formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych
- pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury
- samodzielnie tłumaczy z języka polskiego na wybrany język obcy prosty tekst filozoficzny
- samodzielnie tłumaczy z wybranego języka obcego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny
- dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę
- identyfikuje normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych
- prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
- rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur
- rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
- na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
- samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
- rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego
- wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
- ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent studiów filozoficznych przedstawia wysoką kulturę intelektualną popartą wiedzą o szerokim zakresie problemowym. Program studiów umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy filozoficznej z jednoczesną możliwością pogłębienia znajomości szczegółowych i specjalistycznych zagadnień. Absolwent filozoficznych studiów I stopnia zna dyscypliny i kierunki filozofii, stosowane w ich ramach metody badawcze oraz sposoby argumentacji. Potrafi zanalizować i zinterpretować teksty a także zna zasady publikacji tekstów naukowych. Zdobycie wykształcenia ogólnego oraz umiejętności samodzielnego myślenia i zdobywania wiedzy umożliwia później elastyczne dostosowanie się do zmiennego rynku pracy, daje uniwersalne podstawy do odpowiedzialnego i dojrzałego podejścia do życia. Wymiana poglądów, jakie towarzyszą dyskusjom na zajęciach i w kontaktach towarzyskich, wyrabiają postawę tolerancji i otwarcia. Nabyta wiedza oraz zdobyte umiejętności pozwalają na krytyczny stosunek do współczesnego świata. Dystans i otwartość wobec spraw życia codziennego daje pole do wykazywania kreatywności wobec jego problemów.
Absolwent filozofii po studiach I stopnia prócz ogólnego wykształcenia filozoficznego jest specjalistą w zakresie jednej z trzech specjalności: Filozofii klasycznej, Filozofii komunikacji lub Filozofii nowych mediów co stanowi dodatkowy atut i szansę na zajęcie pozycji eksperta w wymienionych sferach życia społecznego.